"No podéis preparar a vuestros alumnos para que construyan mañana el mundo de sus sueños, si vosotros ya no creéis en esos sueños; no podéis prepararlos para la vida, si no creéis en ella; no podríais mostrar el camino, si os habéis sentado, cansados y desalentados en la encrucijada de los caminos." Freinet, Celestin

dijous, 29 de desembre del 2011

Tancament del Bloc

Aqui finalitza el primer semestre de la meva carrera d´educació infantil i amb això també acaba les meves actualitzacions al bloc. Tot i que durant aquest semestre era obligatori que tots els continguts que feiem a les classes de coed i gtic ho plasmaren en aquest bloc arriba al moment de concloure i fer un petit resum d´allò après al llarg d´aquests tres mesos.

Pel que fa a GTIC, una de les primeres tasques encomanades pel Jordi Simon va ser llegir-nos el llibre de Usos educatius dels blogs, ja que la eina amb la que treballariem durant tot el semestre seria el blog d´aprenentatge, un llibre d´orientacions i experiències per a docents que ens seviria per conèixer més a fons la utilitat del blogs i termes com la web 2.0 on es creen i s´organitzen els continguts, la blogosfera que és una comunitat de persones que conversen, comparteixen unes pautes i patrons de comportament, o el canal RSS que és una eina que ens permet de manera molt senzilla rebre al nostre ordinador o en una pàgina web informació actualitzada sobre les teves pàgines webs preferides i molts més termes que per a mi fins ara eran desconeguts. 
També hem parlat sobre programes en línia com Google Docs que és un servei gratuït que permet crear en línia, compartir i publicar diversos tipus de documents com pot ser: text, presentacions, formularis etc. A més a més es el servei més idoni per fer treballs en grup ja que tots poden editar el mateix document en línia simultàniament. D´altra banda, hem pogut indagar sobre la còpia en el món de la tecnologia i és que existeixen dos tipus de còpies el digital que és un procés ràpid com seria la còpia d´un cd  i l´analogic que és un procés més lent. Així mateix vàrem tractar un nou concepte anomenat Creative Commons que és una organització dedicada a promoure l´accés a la cultura i a una major flexibilització de les lleis de propietat intel·lectual. Vam descubrir que sota la llicència de Creative Commons es poden cercar imatges i música. La web  Flickr:  http://www.flickr.com/  ens permet emmatgatzemar, ordenar, buscar i compartir fotografies i vídeos en línia. Stock.xchng: http://www.sxc.hu/ és un altre web amb la que podem descarregar-nos fotografies de gran qualitat. A més, també amb Google.com/imghp: http://www.google.com/imghp la cerca es avançada i poden trobar imatges a altres pàgines. I per últim un altre web interessant Jamendo: http://www.jamendo.com/es/ ens permet descarregar-nos gratis música legal i escoltar música en línia no comercial. Aquestes pàgines hem seran d´una gran utilitat per poder descarregar-me música o escoltar-la de manera legal que és el més important.
Un altre tema que vàrem tractar molt conegut per a mi i suposo que per a tots vosaltres va ser la Viquipèdia que és una enciclopedia lliure que permet a qualsevol persona modificar i editar informació, però per realitzar això es molt important seguir la normativa que presenta. De fet, una de les tasques que ens va encomanar en Jordi Simon va ser que escollessim el tema que vulguessin, per modificar i completar en grup una entrada de la vikipedia. I les meves companyes i jo vàrem decidir modificar la viquipèdia d´educació infantil seguint les normes establertes per tal de que la nostra modificació fossi correcta vam incloure informació de llibres   posant els referents que són de gran importància. Aqui deixo el link del nostre treball: http://ca.wikipedia.org/wiki/Educaci%C3%B3_infantil
Un dels programes de presentació més utilitzats per tots nosaltres es el Power Point doncs també hem pogut indagar sobre els seus avantatges i desavantatges i les propostes d´us creatiu i multimedial d´aquest programa. Power Point és un programa de presentacions pràctiques amb text esquematitzat, animacions de text i imatges que s´utilitza com a suport complementari per ajudar-nos en les exposicions orals però també per captar
l´atenció del públic amb imatges i animacions. Són varis els avantatges que tenen com la incorporació de imatges il·lustratives, la creació d´esquemes però també té alguns desavantatges moltes vegades l´orador es limita a llegir la pantalla. Però tot i així un dels avantatges de Power Point és l´ús de recursos multimedials.
També hem tingut l´oportunitat de treballar amb una de les eines més importants com es el vídeo, així que vàrem realitzar una pràctica que consistia a editar un vídeo que mostrava imatges de Blanquerna de 6 minuts reduir-lo a 1 minut dividint i retallant plans. Aquesta activitat  la vam realitzar a partir del programa Movie Maker molt fàcil d´utilitzar. 
Les classes finalitzen i el temps s´esgota però tot i així la sessió de gtic del 24 de novembre la vàrem dedicar a treballar un programa anomenat Prezi que és una presentació online i una eina narrativa que fa servir un sol espai en lloc de diverses diapositives separades. Els textos, imatges i vídeos de presentació són posats en un llenç infinit i presentats de forma ordenada. En aquest cas, vàrem realitzar una pràctica que consistia en fer un Prezi sobre el que vulguessim jo ho vaig fer sobres les vacances representant una platja. A l´entrada del Prezi vaig posar un tutorial que explica de manera molt clara el funcionament d´aquest programa. 
A la sessió de gtic del dia 1 de desembre vàrem aprendre a utilitzar diversos programes amb diferents finalitats. Aquests programes han estat el Glogster, el CmapTool i el Gliffy. Pel que fa, a CmapTools ens permet crear mapes conceptuals i ens proporciona treballar individualment o en grup. En aquest cas vam crear un mapa conceptual amb el dinar de Nadal. D´altra banda, Glogster ens permet inserir vídeos, fotografies i àudios via on-line. A més, te uns gran avantatges com per exemple permet modificar, posar música, vídeos i desplegar imatges. I per últim Gliffy, que ens permet crear fluxogrames a més de poder guardar, crear i editar permet treballar amb altres tipus de representacions gràfiques i exportar a diferents formats la feina feta. 


I per finalitzar les últimes sessions vam parlar sobre dos portals educatius Xtec i Edu365.cat. 


Xtec és un servei d'Internet, àmpliament utilitzat pel professorat, els centres docents, els serveis educatius i altres estaments i organitzacions relacionats amb l'ensenyament. Però també està dirigit als alumnes si entrem a l’apartat d’educació infantil trobem que hi ha un seguit de jocs de diferents temàtiques per tal que els nens puguin portar a la pràctica allò que anteriorment ja han treballat a l’aula. I Edu365.cat és un portal educatiu orientat i desenvolupat específicament per a l'alumnat i les seves famílies. El portal proporciona al professorat un conjunt de recursos i serveis que el poden ajudar en el desenvolupament de la tasca educativa segons matèries i etapes.
Aquestes pàgines ens poden ajudar en la nostra futura tasca com a mestre ja que podem agafar idees i jocs molt útils per als infants. 


Doncs aqui finalitza el temari donat durant aquests tres mesos a l´assignatura de gtic. Tot i que no ens ha donat temps de fer tot allò que estaba establert des de un principi, tots els continguts que hem realitzat ho hem fet bé i amb temps i el que es més important he après, malgrat que al principi vaig tenir algunes dificultats per adaptar-me a l´assignatura he après moltes coses que estic segura que seran molt últils per a la meva carrera i el meu futur professional. 


Aqui finalitzen les meves entrades però tot i que no tornaré a actualitzar, en aquest blog d´aprenentatge queda plasmat els continguts donats en la meva primera experiència a la universitat Ramon LLul. 

Portals Educatius

A les sessions de les classes de GTIC del dia 15 i 22 de desembre vam parlar sobre dos portals educatius.

És un servei d'Internet, àmpliament utilitzat pel professorat, els centres docents, els serveis educatius i altres estaments i organitzacions relacionats amb l'ensenyament.

També està dirigit al alumnes i, per exemple, si entrem a l’apartat d’educació infantil trobem que hi ha un seguit de jocs de diferents temàtiques per tal que els nens puguin portar a la pràctica allò que anteriorment ja han treballat a l’aula. I per als més grans ja trobem diferents notícies relacionades amb el que va passant en l’actualitat per tal que puguin anar prenent consciència del que va passant al seu entorn.
Pels professors hi ha un serie d’apartats els quals poden compartir informacions i dubtes i així poder-se ajudar els uns als altres. També trobem que hi ha blocs o pàgines web d’algunes escoles on s'apliquen les activitats que es van fent i per tant es va veient l’evolució del curs, també hi ha diferents projectes que es van realitzant i també es publiquen actes d’interès que han tingut lloc recentment.
Podríem dir que la web d'XTEC és molt útil com a mediadora per a fer tràmits per els docents. Està dirigida tant als alumnes com als professors, per tal de poder compartir informació, idees, notícies, etc, i per aprendre contínuament i estar al corrent de novetats educatives. 


Edu365.cat és un portal educatiu orientat i desenvolupat específicament per a l'alumnat i les seves famílies. El portal proporciona al professorat un conjunt de recursos i serveis que el poden ajudar en el desenvolupament de la tasca educativa segons matèries i etapes. Igualment proporciona eines als alumnes per fer pràctiques,resoldre dubtes o usar pàgines webs.

En la pàgina d´inici de l´EDU365 hi ha una columna de les noticies de més actualitat i diferents jocs interactius pels nens. També trobem altres apartats com el crea, imagina o juga, on només ca buscar les propostes més adients perquè els nens hi puguin participar. 


dimecres, 28 de desembre del 2011

Territori-Identitat

El nostre treball territori-identitat anomenat un Món Desigual consistia en relacionar la vida que viuen centenars de nens i adolescents en un abocador de Managua anomenat la Chureca on dia a dia sobreviuen a condicions infrahumanes sense aigua potable i altres recursos necessàris per a una superviència digna amb la vida que nosaltres vivim amb tots tipus de comoditats. Explicant de manera clara les circunstàncies que acompanyen a aquestes persones en el seu dia a dia, treballant, vivint i alimentant-se de muntanyes d´escombraries. Vam ser un dels últims grups en exposar i això ens suponia per a nostre grup i per a mi un repte perquè volíem superar els treballs anteriors ja que teníem un avantatge que podíem evitar errors que altres grups havíem fet anteriorment sent conscients de que als últims grups se´ns exigiria més. 

Durant tota la setmana vam estar molt nervioses erem conscients de que era una presentació molt important per a nosaltres i una de les primeres i això ens suponia un repte. Quan va arribar el dia, els nervis encara estaven més presents però quan vam sortir vam centrar-nos en el tema que volíem presentar i vam deixar els nervis a un costat.

La nostra finalitat era fer arribar a les nostres companyes que no tothom té el privilegi de viure com vivim i que molts nens i adolescents des de ben petits tenen que arriscar la seva vida entre escombraries, vidres trencats i ferros oxidats i que és molt important treballar no amb la paraula sinó amb l´acció. 

Arran de totes les sessions de presentacions puc concloure amb alguns punts importants que cal que tinguem en compte a l´hora de fer una bona presentació:

  • Hem d´evitar el doble discurs
  • Tenim que tenir una postura corporal correcta
  • Hem de tenir clar en quins moments donarem importància a la presentació i en quins altres a la parla
  • Citar totes les fonts d´informació, d´imatges, vídeos o àudio
  • No hem d´anticipar imatges o informació abans de dir-les 
  • Hi ha d´haver un fil conductor durant tota la presentació
  • Tots els membres del grup han de tenir el mateix pes en el discurs 
  • Hem d´elaborar una conclusió lligada a la informació aportada 
  • Cal tenir un to de veu que arribi a tothom per igual 
  • La presentació del Power Point es molt important per facilitar la seva llegibilitat

Aqui us deixo aquest bloc que vaig trobar molt interessant sobre els passos que cal seguir per realitzar una bona exposició oral. A més, a més t´ajuda a planificar l´exposició oral i a tenir en compte aspectes molt importants que moltes vegades no valorem i no posem en pràctica quan tenim que fer una presentació així com parlar amb convenciment, mostrar-nos naturals i no demostrar nerviosisme. 

Espero que us sigui útil: 

Tercera sessió de recitació

A la sessió de COED, del dia 9 de desembre, vàrem fer la tercera sessió de recitació. Vam començar com sempre amb els exercicis de relaxació i articulació per calmar els nervis. 

Seguidament vam començar a recitar els poemes, en aquesta sessió em tocava recitar el meu poema anomenat Parlem de tu de Miquel Marti i Pol. Durant tota l´estona estava molt nerviosa era la primera vegada que recitava un poema i a més davant de tots els meus companys. Al final va arribar el meu moment de sortir davant de tota la classe m´ho vaig prendre com un repte i vaig pensar que si tots els que han passat per aquella situació ho han fet jo també podía fer-ho. Així que vaig sortir i tot i que al principi hem costava una mica controlar els nervis deprés el resultat va ser positiu, finalment, la Rosa Soler em va qualificar amb un 7,5 vaig quedar satisfeta. 

Els nervis em van acompanyar durant tota la setmana, ja que sàvia que aquest divendres era el dia de la meva recitació. Vaig assajar moltes vegades davant el mirall per veure'm les expressions de la cara i també ho vaig recitar moltes vegades davant dels meus pares que al final es van aprendre. Però encara així després de tots els nervis vaig quedar contenta perquè vaig demostrar-me que podía fer-ho bé. 

Més tard, vam estar parlant una mica sobre com seria l´examen i vam arribar a concloure que seria una reflexió nostra sobretot lo après al llarg d´aquesta assignatura. 

A continuació us deixo el poema que vaig recitar 

Parlem de tu 

Parlem de tu, però no pas amb pena.
Senzillament parlem de tu, de com
ens vas deixar, del sofriment lentíssim
que va anar marfonent-te, de les teves
coses parlem i també dels teus gustos,
del que estimaves i el que no estimaves,
del que feies i deies i senties;
de tu parlem, però no pas amb pena.
I a poc a poc esdevindràs tan nostre
que no caldrà ni que parlem de tu
per recordar-te; a poc a poc seràs
un gest, un mot, un gust, una mirada
que flueix sense dir-lo ni pensar-lo.

                                   Miquel Martí i Pol. 


Aqui deixo un dels poemes que més m´agraden que es de Joaquín Sabina i que vaig escoltar per prendre com exemple alhora de recitar el poema de Parlem de tu de Miquel Martí i Pol


Segona sessió de recitació

A la sessió de COED, del dia 2 de desembre, vàrem fer la segona sessió de recitació de poemes. Primer de tot vam començar com l´altre dia fent els exercicis de relaxació (respiració i articulació) que vaig comentar en l´anterior entrada de la primera sessió de recitació. 

A continuació les companyes van començar cadascúna a recitar el seu poema. En aquesta sessió el repertori de poemes va ser molt variat però el que ens va commoure molt va ser el de Tinc Alzheimer d´en Salvador Riera.

Tinc Alzheimer

Llibre d'Aleix Freixas Torras


Poema de Salvador Riera


Si em veus i te n'adones que no hi veig,
Mira'm
Si em veus i te n'adones que no hi sento,
Parla'm
Si em veus i te n'adones que quequejo,
Escolta'm
Si em veus i te n'adones que no et puc tocar,
Toca'm
Si em veus i te n'adones que em costa moure'm
Mou-me
Si em veus i te n'adones que he caigut,
Aixeca'm
Si em veus i te n'adones que tremolo,
Abraça'm
Si em veus i te n'adones que ploro,
Deixa'm plorar
Però no deixis mai de mirar-me, de parlar-me, d'escoltar-me, de tocar-me, de moure'm, d'aixecar-me, d'abraçar-me.
I pel damunt de tot,
No deixis mai d'estimar-me.

Més tard la Rosa Soler ens va comentar que algunes persones havíen anat massa pressa, ens va dir que havíen de calmar els nervis i anar més a poc a poc per tal de que tot el que diem pugui arribar a aquells que escolten el nostre poema. 

I per concluir com a l´altre sessió vàrem mirar els blocs d´aprenentatges i la Rosa Soler ens va tornar a dir que teníem i que sería d´una gran valoració per pujar nota que aprofundíssim sobre els temes treballats a classe. 

dimarts, 27 de desembre del 2011

Glogster

A la sessió, 1 de desembre del 2011, a classe de GTIC vam treballar els posters digitals. Un d´aquests es el anomenat Glogster.

És una eina web 2.0 per crear posters digitals. Són molts útils ja que els pot veure tothom i a més amb ells pots barrejar imatges, enllaços, text, múltiples dissenys i gràfics animats, àudio, vídeo. Amb aquests posters s´intenta transmetre emocions, però depèn de quin us li donem també podem expressar idees. 

A continuació us deixo aquests slideshare que explica de manera clara que és un Glogster i  la seva utilització:



View more presentations from inesasuapt


View more presentations from CRAER de Molina

Aqui us deixo el Glogster que jo vaig crear:





Gliffy

El fluxogrames són una representació gràfica de la seqüència d´activitats d´un procés. És un programa molt útil per a representar processos.

A més, els diagrames de flux s´utilitza en diferents àmbits. Els mestres utilitzen aquesta eina per:


  • Planificar tasques pròpies relacionades amb el desenvolupament de la tasca professional.
  • Ensenyar als alumnes aquesta eina, tenint en compte que l´eina és un bon mitjà per aprendre i practicar amb la presa de decisions, resolució de problemes, planificació, organització, destriar la informació essencial de l´accessòria, definició d´ordres i instruccions, compliments de normes i estructures etc.

A més, a més els fluxogrames tenen una simbologia molt definida: 




Hi ha diversos programes per a fer fluxogrames però nosaltres hem utilitzat una eina on-line anomenada Gliffy (http://www.gliffy.com/) aquesta eina a més de poder guardar, crear i editar permet treballar amb altres tipus de representacions gràfiques i exportar a diferents formats la feina feta. 

CmapTools

El CmapTool és un programari multiplataforma per a crear mapes conceptuals. Aquest permet tant el treball local individual, com en xarxa, ja sigui local, o en internet, de manera que facilita en grup o col·laboratiu.



View more presentations from ymelo


Mapes Conceptuals

Més tard, vam treballar els mapes conceptuals que ens permeten organitzar els nostres coneixements  i ampliar la nostra perspectiva sobre un tema. Pero sobretot la seva finalitat més important es transmetre idees i conceptes. 

Per crear un mapa conceptual cal seguir els passos següents: 

  • Selecció i jerarquització de conceptes 
  • Reflexió sobre la relació de cada concepte amb tots els altres
  • Representació gràfica adequada

Exercici Pràctic

L´exercici que se´ns va proposar era elaborar un mapa conceptual sobre el Dinar de Nadal amb el programa Cmaptools, aquest programa serveix per transmetre conceptes de manera ordenada i relacionada entre si. 

El dinar de Nadal 

Per Nadal tota la família es reuneix a casa l´avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que l´Àvia ja es gran, normalment l´ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc.


En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins. La Maria, la Paula, en Genis i l´Eduard que són fills del meu oncles Marc. 
Cal dir que és un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passar al llarg de l´any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a New York. Com sempre en arribar als postres en Genis fa el típic número amb els torrons d´Alacant i fa veure que se li trenca una dent. Tothom riu menys la seva mare que pensa en el que costa el dentista. 


La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu fill, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.
El dinar comença puntualment a les dues del migdia i acaba sempre a la mateixa hora, a les 5 de la tarda. 


Més informació sobre els Mapes Conceptuals:
    • La construcció d´un mapa conceptual és un proces intel·lectual que facilita un aprenentatge significatiu en la mesura que ens ajuda a integrar els nous coneixements en els nostres esquemes mentals
    • Les aplicacions a servir son molt variades, des d´organitzar una simple trobada familiar fins als complexos mapes de desenvolupament dins d´un laboratori i/o gran empresa.