"No podéis preparar a vuestros alumnos para que construyan mañana el mundo de sus sueños, si vosotros ya no creéis en esos sueños; no podéis prepararlos para la vida, si no creéis en ella; no podríais mostrar el camino, si os habéis sentado, cansados y desalentados en la encrucijada de los caminos." Freinet, Celestin

dissabte, 22 d’octubre del 2011

Manual per a fer una bona Viquipèdia

La Viquipèdia és una enciclopèdia lliure que permet a qualsevol persona modificar i editar informació però per això es molt important seguir la normativa que presenta. Aquesta apareix al llibre d´estil que el seu objectiu principal és que les tasques és facin d´una manera concreta. 





Com fer una bona Viquipèdia ? 

Cal tenir en compte una serie d´aspectes molt importants perquè la Viquipèdia sigui acceptada. Aquests aspectes son els següents :


  • Començar amb un primer paragraf que descrigui molt breument la idea principal del article.
  • Utilitzar un llenguatge correcte i formal tenint en compte l´ortografia, el vocabulari i la gramatica.
  • L´estil i contingut del article ha de ser enciclopèdic. 
  • Utilització del llenguatge impersonal.
  • Utilització dels enllaços. 
  • Escritura clara, informativa i imparcial
  • I molt important posar les REFERÈNCIES, és a dir, tota la informació que posem té que estar documentada i posar d´on s´ha tret perquè tingui una verificació i sapiguem que allò que és diu no és cap informació falsa. 


                              http://ca.wikipedia.org/wiki/Viquip%C3%A8dia:Llibre_d%27estil

Cercar imatges i música sota llicència Creative Commons

L´altre dia a la classe de GTIC, en Jordi ens va ensenyar tres pàgines webs que permetien buscar imatges sota la llicència Creative Commons. Aquestes webs son les següents: 













-Cercador de búsqueda avançada.
-Ens permet emmagatzemar, ordenar, buscar, vendre i compartir      fotogràfies i vídeos en linia.
-Es poden trobar fotos sense dret d´autor. 
-Podem pujar fotos però algunes no es poden copiar. 
-Qualitat i varietat.
-Marcar l´opció: Only search within Creative Commons licended content.











- Cercador.
- Ens podem baixar fotos
- Avantatge: Fotos de qualitat. 
- Veure llicència. 












- Cerca avançada.
- Llicència Creative Commons.
- Les imatges estan a altres pàgines. 

http://www.jamendo.com/es/











- Permet descarregar-te gratis música legal.
- Escoltar música en linia no comercial.


Ja sabem, que a l´hora de buscar imatges, fotos o descarregar-te música ho podem fer amb aquestes pàgines que et permeten fer-ho de manera rápida, senzilla i el que es més important de manera LEGAL.

dimarts, 18 d’octubre del 2011

La còpia en el món de la tecnologia

A l´ultima classe de GTIC vam començar un nou temari anomenat " La cultura i el programari lliure ".

Com a introducció de la matèria vam veure aquest vídeo que a continuació us adjuntaré:



Com mostra el vídeo hi han dos processos ben diferents de la còpia existeis el digital i l´analogic. Pel que fa al digital és un proces ràpid com seria per exemple la còpia d´un CD, en canvi, l´analògic és un procès més lent. 
Però en definitiva cal dir, que hi ha que respectar la llei i les normes que cal seguir i evitar tot allò que no està permès.

També, a la mateixa sessió de l´altre dia vam llegir una article que parlava d´un nou concepte anomenat Creative Commons, que és una organització dedicada a promoure l´accés a la cultura i a una major flexibilització de les lleis de propietat intel·lectual. 
En el mateix article sortien els termes que a continuació posaré perquè entengueu que son:


  • Copyright: Drets d´autor
  • Copyleft: Ens permet la lliure distribució de còpies i versions modificades mitjançant la llicència. 
  • Llicència: Contracte mitjançant el qual una persona rep d´un altre el dret d´ús d´alguns dels seus béns. 
  • Free: Lliure distribució. 
  • Electronic Frontier Foundation: Organització nord-americana que manté els drets de expressió lliure. 
  • Creative Commons: organització dedicada a promoure l´accés a la cultura i a una major flexibilització de les lleis de propietat intel·lectual. Quan l´autor posa la llicència Creative Commons en la seva obra dóna permís perquè es copii i es distribueixi a més pot decidir les finalitats que vol que s´utilitzi si amb finalitats comercials o obres derivades. 

Trets característics de la llengua oral formal

A la sessió de COED, del dia 14/10/11 vam parlar sobre la comunicació escrita i oral i sobre els trets característics de la llengua oral formal.

Pero abans us deixo el poema que ens va recitar la Rosa al començar la classe.

Jo, per exemple, em llevo
cada dia a les set
vint-i-cinc i m’afaito
lentament perquè em vagui
de reprendre, una a una,
les paraules i omplir-me’n
les mans. Són llargs els dies,
llargues les hores lentes,
i ara la gent creix massa
de pressa i tothom perd
el temps en ximpleries
            
              
Jo, per exemple, esmorzo
discretament i em rento
polidament la boca,
i tot té un aire plàcid
mentre em vesteixo, i penso
que el món és una cambra
petita, amb quatre mobles
per tota companyia.
Però la gent creix massa
de pressa i tothom perd
el temps en ximpleries.
            
              
 Jo, per exemple, dintre
de poc ja farà vint-
i-tres anys que treballo
vuit hores cada dia,
i he viscut sempre al poble
i he engendrat fills, i estimo
les coses i el silenci
i encara  em vaga als vespres
tot sol al fons de casa
d’escriure algun poema.
Però la gent creix massa
de pressa- ja ho he dit-
i llegeix poc i pensa
molt menys i tothom perd
el temps en ximpleries

                                       Miquel Martí i Pol

Els tres características de la llengua oral formal es poden dividir en tres grups: 
  • Trets contextuals:
     - Caràcter no universal i aprenentatge escolar: És una varietat que ha de ser apresa i desenvolupada com 
       codi escrit i voluntàriament. 
     - Acústica, efímera i produïda en temps real, és a dir, el nostre canal és real i lligada.
     - Context compartit, amb una comunicació relativament unidireccional: L´espai i el temps coincideixen i es
       produeix el feedback 

  • Trets textuals:
      - Formal i generalment monologoda: Està regit per unes normes. (Exposició,informació)
      - Informativa, planificada i de tema sovint especialitzat: Tot està preparat i organitzat com els exemples
      - Repetitiva i amb una intervenció fonamental dels llenguatges no verbals: S´han de tenir molt 
        clares les idees que es volen transmetre i fer-ho més d´un cop però de manera diferent. Mirada, gestos, 
        veu (volum, velocitat, articulació, entonació..). Es important tenir claras les idees i repetir-
        les perquè quedi clar amb diferents paraules. 

  • Trets lingüístics:
      - Paper fonamental dels trets suprasegmentals. Fa referència al to, volum i ritme i són molt importants
        per matissar els conceptes i no caure en la monotonia. 
      - Ocurrència d´elements díctics, interrogacions, exclamacions, interjeccions etc.
        És a dir, aquells que fan referència al context.
      - Correció normativa i ús de la varietat estandard. 

Per finalitzar podríem dir que no hi ha diferencies entre el codi escrit i l´oral, ja que no són contraris sinó que un constitueix l´altre. 


La Competència Comunicativa

A la sessió del divendres 7/10/11 vam estar parlant sobre que era la competència comunicativa i els seus trets més importants. 

La competència comunicativa es pot definir segons Gumperz i Hymes com "Allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants". 
Es tracta de saber parlar en un lloc o en un altre, és a dir, buscar varietats culturals. Pel que fa, als components de la CC hi ha quatre tipus de coneixements i habilitats. En primer lloc, tenim la competència lingüística/gramatical que són els nivells de llengua, fonetica, lèxic, sintaxis, morfologia. En segon lloc, tenim la competència sociolingüística que son les varietats geogràfiques i per últim les competències discursiva i estratègica. Respecte a la competència lingüística/gramatical fa referència al domini del codi lingüístic, un codi que serveix perquè tot un grup ens poguem entendre sense cap mensa de dificultat. S´ocupa de el nivell fonològic, morfològic, sintàctic i nivell lèxic i semàntic. Un altre competència a destacar és la sociolingüística que fa referència a les regles socioculturals d´ús. Que s´ocupa de la situació dels participants, del propòsit de la interacció que són els registres i varietats i de les normes i convencions de la interacció, aquest grup social té unes normes amb una estructura, si per exemple, penjem un poema aquest té unes caracteristiques i per formar part del grup social tenim unes normes de convenció. Els seus obectius principals és convencer, persuadir per lo tant, és important tenir molt clar l´objectiu perquè això et determinara la estrategia i serà la clau de l´éxit. En quant a la competència discursiva fa referència a la combinació de formes gramaticals i significants per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere; s´ocupa de la cohesió de la forma, és a dir, les frases van lligadas unas a les altres no es poden separar i axiò és permet gràcies als signes de puntuació (punt, coma, punt i coma..) aquests signes enllaçan una idea amb l´altre donant sentit al text. Y per últim però no menys important, és la competència estratègica, fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que engloba des de la vestimenta, l´entoncació, l´humor, la expressivitat, la ironia a el to de veu. Es poden utilitzar per compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències i  per afavorir l´efectivitat de la comunicació coneixent al públic fins a utilitzar l´humor i la ironia.

Aquí us deixo un petit esquema que vaig trobar i que representa molt bé els objectius principals de la competencia comunicativa :






dilluns, 17 d’octubre del 2011

Seminari, "Sindrome Hikikomori"

L´altre dia al seminari vam veure un documental anomenat "La sindrome de Hikikomari ". Hikikomari vol dir apartar-se de la societat. I és una depressió que fa que els japonesos es tanquin i no surtin de casa seva durant anys inclús alguns poden arribar a suïcidar-se. Els motius principals d´arribar a això és la gran competitivitat de la societat japonesa, és senten incapaços de cumplir els rols socials que esperen d´ells, reaccionant a un aïllament social. La gran mayoria d´ells son homes i normalment primogenits.

A continuació us deixaré un vídeo bastant clar i que explica de forma molt senzilla de que és tracta inclús presenta un cas desgarrador.

Google Docs

A una de les classes de GTIC, vam parlar sobre Google Docs, és tracta d´un servei gratuït que permet crear en línia, compartir i publicar diversos tipus de documents com pot ser: de text, presentacions, fulls de càlcul i formularis.  Amb aquesta aplicació els programes no estan instal·lats en l´ordinador de l´usuari sinó que és troben en servidors. Però que permet realitzar treballs en  petits grups de manera que tothom pot editar el mateix document en línia simultàniament. 

A continuació us deixaré uns vídeos de com crear un google docs i el seu funcionament.




Conceptes a destacar del llibre, Usos educatius dels Blogs

Desprès d´haver llegit el llibre anomenat "Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents". Destacaré els següents conceptes importants per a dominar el tema dels blogs:


  • BLOG : Lloc web que s´actualitza periòdicament i on la informació va quedant organitzada per ordre cronòlogic invers, el mes nou en primer lloc. Es un mitja de comunicació que contribueix a enriquir les interaccions i afavoreix l´aprenentatge a més, serveix per exposar i intercanviar idees.
  • BLOGOSFERA: És un conjunt de comunitats de persones que conversen, comparteixen unes pautes de comportament possibilitant d´aquesta manera la comunicació de manera global .
  • BLOGROLL O LLISTA DE BLOGS: Llista d´enllaços que l´autor d´un blog recomana que destaca per la relació que tenen amb la temàtica del blog o per altres aspectes. 
  • COMENTARI: Ajuda a crear coneixement, rebre feedback etc.
  • ENLLAÇ PERMANENT: Pàgina independent amb una direcció específicada per poder enllaçar-la i recuperar-la fàcilment. 
  • ETIQUETES I CATEGORIES: Faciliten l´organització i identificació dels continguts. 
  • PING: Sistema que s´utilitza per difondre els nostres articles. 
  • PLUGIN O WIDGET: Permeten ampliar les possibilitats pròpies d´una plataforma.
  • POST: Article o entrada, el cos del contingut que forma el blog. 
  • RSS, FREED O SINDICACIÓ: Ha de ser afegit a un programa o pàgina web (Blogines, Google Reader..) dn el qual anem llistant les fonts que ens interessen. 
  • PÀGINES ESTÀTIQUES: Pàgines que queden organitzades a travès d´un menú a la portada i són sempre accessibles. Ens podem servir de guió de continguts, arxius d´enllaços. 

Canal RSS

Les RSS, és una eina que ens permet de manera molt senzilla rebre al teu ordinador o en una pàgina web informació actualitzada sobre les teves pàgines webs preferides, sense la necessitat de visitar una per una cada pàgina. Aquesta informació s´actualitza automàticament.

Per rebre notícies d´una pàgina, aquesta haurà de tenir disponible el canal RSS.

Què són les Wikis i com funcionen ?

A classe de GTIC, vam parlar sobre les Wiki i les Wikipèdia, seria interessant que visioneu aquest vídeo que parla sobre què és i el seu funcionament.  



Tal i com diu al vídeo, les wikis són unes webs que ens permet crear colectivament documents i editar-los d´una manera ràpida i fàcil per a diferents usuaris. Ens ajuda a fer treballs en grups i organitzar molt millor les idees. A més, ens permet resoldre tasques comunicatives, ja que és pot editar la informació i fer que tothom pugui veure les modificaciones que s´han fet. Gràcies a la revisió constant s´enriqueixen de noves aportaciones. Un exemple clar de wiki, es Viquipèdia, on qualsevol persona pot modificar les informacions. 

Usos educatius dels Blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents


El Blog és un mitja de comunicació que contribueix a enriquir les interacciones entre alumnes i mestres per afavorir l´aprenentatge. L´usuari és protagonista, decideix etiqueta, crea, comparteix, organitza, recull i selecciona. 

Què és un Blog ? 

És un lloc web que s´actualitza periòdicament i on la informació va quedant organitzada per ordre cronòlogic invers el mes nou en primer lloc. Es creen comunitats on es conversa i es comparteixen coneixements a més d´exposar e intercanviar idees. 
Això fa que l´alumne sigui l´únic responsable d´allò que escriu aL blog, ajudant-los a ser més reflexius i més conscients del que públiquen.