"No podéis preparar a vuestros alumnos para que construyan mañana el mundo de sus sueños, si vosotros ya no creéis en esos sueños; no podéis prepararlos para la vida, si no creéis en ella; no podríais mostrar el camino, si os habéis sentado, cansados y desalentados en la encrucijada de los caminos." Freinet, Celestin

dimarts, 18 d’octubre del 2011

Trets característics de la llengua oral formal

A la sessió de COED, del dia 14/10/11 vam parlar sobre la comunicació escrita i oral i sobre els trets característics de la llengua oral formal.

Pero abans us deixo el poema que ens va recitar la Rosa al començar la classe.

Jo, per exemple, em llevo
cada dia a les set
vint-i-cinc i m’afaito
lentament perquè em vagui
de reprendre, una a una,
les paraules i omplir-me’n
les mans. Són llargs els dies,
llargues les hores lentes,
i ara la gent creix massa
de pressa i tothom perd
el temps en ximpleries
            
              
Jo, per exemple, esmorzo
discretament i em rento
polidament la boca,
i tot té un aire plàcid
mentre em vesteixo, i penso
que el món és una cambra
petita, amb quatre mobles
per tota companyia.
Però la gent creix massa
de pressa i tothom perd
el temps en ximpleries.
            
              
 Jo, per exemple, dintre
de poc ja farà vint-
i-tres anys que treballo
vuit hores cada dia,
i he viscut sempre al poble
i he engendrat fills, i estimo
les coses i el silenci
i encara  em vaga als vespres
tot sol al fons de casa
d’escriure algun poema.
Però la gent creix massa
de pressa- ja ho he dit-
i llegeix poc i pensa
molt menys i tothom perd
el temps en ximpleries

                                       Miquel Martí i Pol

Els tres características de la llengua oral formal es poden dividir en tres grups: 
  • Trets contextuals:
     - Caràcter no universal i aprenentatge escolar: És una varietat que ha de ser apresa i desenvolupada com 
       codi escrit i voluntàriament. 
     - Acústica, efímera i produïda en temps real, és a dir, el nostre canal és real i lligada.
     - Context compartit, amb una comunicació relativament unidireccional: L´espai i el temps coincideixen i es
       produeix el feedback 

  • Trets textuals:
      - Formal i generalment monologoda: Està regit per unes normes. (Exposició,informació)
      - Informativa, planificada i de tema sovint especialitzat: Tot està preparat i organitzat com els exemples
      - Repetitiva i amb una intervenció fonamental dels llenguatges no verbals: S´han de tenir molt 
        clares les idees que es volen transmetre i fer-ho més d´un cop però de manera diferent. Mirada, gestos, 
        veu (volum, velocitat, articulació, entonació..). Es important tenir claras les idees i repetir-
        les perquè quedi clar amb diferents paraules. 

  • Trets lingüístics:
      - Paper fonamental dels trets suprasegmentals. Fa referència al to, volum i ritme i són molt importants
        per matissar els conceptes i no caure en la monotonia. 
      - Ocurrència d´elements díctics, interrogacions, exclamacions, interjeccions etc.
        És a dir, aquells que fan referència al context.
      - Correció normativa i ús de la varietat estandard. 

Per finalitzar podríem dir que no hi ha diferencies entre el codi escrit i l´oral, ja que no són contraris sinó que un constitueix l´altre. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada