"No podéis preparar a vuestros alumnos para que construyan mañana el mundo de sus sueños, si vosotros ya no creéis en esos sueños; no podéis prepararlos para la vida, si no creéis en ella; no podríais mostrar el camino, si os habéis sentado, cansados y desalentados en la encrucijada de los caminos." Freinet, Celestin

dilluns, 26 de setembre del 2011

El llenguatge i les llengües

A la primera sessió de COED, vam comentar entre tota la classe que era el llenguatge i la llengua i quins trets els diferenciaba per això la Rosa Soler ens va repartir un dossier que tractava sobre això. D´aqui he pogut extreure aquests apunts. 


El llenguatge és un instrument de comunicació constituït per senyals i combinacions de senyals peculiarment organitzades. La humanitat té com a facultat el llenguatge, un mitjà d’expressió i de comunicació que li és propi. El nostre llenguatge s’organitza en diversos nivells i a més a més comporta la creativitat i això dona lloc a un llenguatge summament elaborat i complex que ens permet la expressió verbal de un número il·limitat de sensacions , situacions , idees i d’altres.
El llenguatge és el responsable de que siguem capaços de pensar , d’aquesta manera les creixents possibilitats cerebrals i lingüístiques s’haurien desenvolupat paral·lelament perquè el llenguatge és l’element  bàsic en la constitució del pensament, cal a dir que aquesta teoria és força polèmica i no és fàcil de verificar.
El llenguatge és el pilar bàsic de la memòria , tot i que n’hi hagin d’altres. En el terreny individual  contribueix a la formació de la identitat personal , i en el terreny col·lectiu ajuda a conservar la memòria històrica , per tan el llenguatge és indispensable com a suport de la memòria , tan individual com col·lectiva.
De vegades l’emissió d’un llenguatge no és altre cosa que una descàrrega, una manifestació del propi estat d’ànim, per tan el llenguatge fa possible l’autoexpressió , en aquest cas fent referència a un discurs intern.

Què és la llengua ? 

Amb la llengua organitzem el nostre entorn , el món on vivim , i sotmetem les nostres percepcions a diversos graus d’abstracció, d’aquesta manera la varietat de les percepcions es veu reduïda a un número limitat de tipus d’objectes i de tipus de fenòmens. Això és el que permet el enteniment entre els humans , ja que si el que observéssim no estigués “catalogat” rebríem impressions irrepetibles i per tant les expressions lingüístiques també ho serien, i tot el conjunt desembocaria a una comunicació impossible.
A més a més, la llengua és la companya necessària i inseparable perquè flueixi el nostre discurs intern per poder arribar a una autoexpressió .

Llenguatge verbal i llenguatge no verbal : 

Tots els missatges tenen codis lingüístics en relació a cada context les persones hem de decodificar aquests missatges per poder comunicar-nos correctamente entre nosaltres. Els humans tenim un codi els animals un altre. Existeixen signes o senyals que en relació a cada àmbit és poden codificar i altres no; dins de l`àmbit de la comunicació no verbal podem dir que els senyals són per ser obeïts i els signes per ser entesos.


Bibliografia: TUSON, J (1984). Lingüística. Barcelona: Barcanova (p.45-50)


Com a conclusió, el llenguatge humà és el mitjà de comunicació i expressió per excel·lencia, ja que és el més extens i complexa que posseïm els humans perquè tota la expressió humana la podem trobar traduïda al llenguatge. 








La Interactivitat

Una de les primeres tasques encomanades pel Jordi, va ser veure aquest vídeo sobre la interactivitat i extreure les idees principals.

Aquí us deixo el vídeo i algunes de les idees més importants :

Edu3.cat


  • Els ordinadors són màquines que ens permeten comunicar-nos. 
  • Ted Nelson va elaborar un projecte que consistia en una xarxa a internet. On hi havia el terme Hipertext, que designaba un nou model de la informació relacionada y d´altra banda el terme Hipermedia on a més de text hi ha sons, imatges i animacions. 
  • Hipermedia els elements es relacionen entre si mitjançant els enllaços que es poden conectar amb altres xarxes.
  • Més tard, es va inventar el ratolí un dispositiu que permetia una comunicació d´anada i tornada amb l´ordinador, una comunicació interactiva aquesta comunicació era a base de grafismes i simbols visuals. 
  • El programa interactiu de primer impacte va ser el videojoc que aprofita les majors qualitats de la interactivitat, visualitat, sonoritat, moviment, acció, reflexió etc. 
  •  Per finalitzar, la clau de la interactivitat és la interficie, és a dir, el conjunt de grafismes i d´opcions que fa possible el diàleg entre la persona i l´ordinador.